Az Magyar
Pünkösdi Egyház Hitelvei
1.A SZENTÍRÁS
Hisszük, hogy a Szentírás 66 könyve (39
ószövetségi és 27 újszövetségi), Isten kinyilatkoztatott Igéje. Ő ihlette szent
embereit, akik elmondták és leírták, valamint összeállították és továbbadták. Isten
gondviselése őrizte meg a könyveket keletkezésük és továbbadásuk során a
hibáktól. A Szentírás Isten akaratának tévedhetetlen kinyilatkoztatása,
történelmi cselekedeteinek megbízható forrása. Belőle ismerhetjük meg Istent,
az örök élethez vezető utat. Hitünk alapja, lelki életünk zsinórmértéke.
Legfőbb tanácsadónk, az egyetlen tökéletes próbakő, mellyel a tanítások és
hagyományok, valamint a gyakorlat megvizsgálandó.
A Szentírás örökre megmarad
2. A SZENTHÁROMSÁG
Hisszük, hogy Isten: az Atya, a Fiú és a
Szentlélek, e három örökkévaló személy tökéletes egysége. A Szentírásból
tudjuk, hogy Isten halhatatlan, végtelen, mindenható, mindentudó, mindenek fölött való, mindig mindenütt jelenvaló, személyes
szellemi valóság. Tökéletes lénye meghaladja emberi felfogóképességünket,
egyedül méltó imádatunkra, szeretetünkre és engedelmességünkre.
2.1. Az Atya
A teremtő Isten, forrása, oka és célja
minden létezőnk. Fenntartja és kormányozza a világmindenséget. Igaz és szent,
irgalmas és könyörületes, jóságos és gondviselő. Ő a szeretet. Mindenható,
mindenütt jelenvaló, mindentudó és bölcs.
2.2. A Fiú
A láthatatlan Isten képmása, az élő
Isten egyszülött Fia. Valóságos Isten, aki az emberiség megváltása érdekében
valóságos emberi testet öltött magára. A Szentlélek által fogantatott és Szűz
Mária szülte. Emberként élt, a bűn valóságos kísértését megismerte, de maga
bűntelen. Tanítása, csodái, engedelmessége tanúsítják, hogy ő a megígért
Messiás. Vállalta helyettünk a szenvedést s bűneinkért a kereszthalált. Megdicsőült
testben támadt fel és a menny dicsőségébe tért vissza az Atya jobbjára.
Újra eljön a gyülekezetért, majd
hatalommal és dicsőségben, hogy megítélje a népeket.
2.3. A Szentlélek
Isteni személy, nem csupán hatóerő.
Együttműködése az Atyával és a Fiúval nyilvánvaló a teremtésben, a
megváltásban. Ő készítette elő a megváltást, Ő vonzza az embereket. Életadó,
újonnan szülő, megszentelő és feltámasztó munkát végez. Ő vezet el minden
igazságra.
3. AZ ANGYALOK
Hisszük, hogy az angyalokat Isten
teremtette szolgálatra. Imádásukat a Szentírás tiltja. Szellemi lények, de
testet ölthetnek. Számuk igen nagy. Nemük nincs, nem szaporodnak, de
megnevezésük alkalmával hímnemű nyelvi alakokat használ a Szentírás.
Szolgálatukban különbségeket mutatnak a bibliai híradások. Szentek,
engedelmesek, bölcsek. Isten akaratának hírvivői és végrehajtói, erősek,
szelídek. Az istenfélők védelmezői.
4. A SÁTÁN
Hisszük, hogy van ördög, akit Isten
eredetileg angyalnak teremtett. Ő azonban felfuvalkodva Isten ellenségévé vált.
Az angyalok harmadrészét is fellázította. Levettetett a földre és magával hozta
a lázadás szellemét. Bűnbe ejtette Évát és Ádámot. Tudja, hogy osztályrésze a
tűzzel és kénnel égő tóban lesz és igyekszik az embereket is oda juttatni.
Munkája igen kiterjedt, de Isten határt szabott működésének.
5. A TEREMTÉS
Hisszük, hogy a Világot Isten teremtette
oly módon, hogy „legyen" szavára a láthatatlanból állt elő. Az Atya és
Fiúval és a Szentlélekkel együtt munkálkodva végezte a teremtést. Az első emberpárt,
mint a teremtés koronáját saját képére és hasonlatosságára teremtette Isten. Az
ember tiszte és feladata, hogy szaporodjon és uralkodjon a földön, valamint
feladata és felelőssége volt az is, hogy művelje és őrizze azt.
6. AZ EMBER TEREMTÉSE, BŰNE ÉS
BUKÁSA
Hisszük, hogy az embert isten
teremtette, férfiúvá és asszonnyá. Az ember hármas lény, szellem, lélek és
test, egymással szoros kölcsönhatásban.
Mint személy hatalmat és szabadságot
kapott a gondolkodásra és cselekvésre. Az embert Isten a vele való közösségre
teremtette. Ez a közösség ősszüleink engedetlensége miatt megszakadt és az
ember a bűn és halál törvénye alá került. Ártatlansága elveszett, az isteni
képmás eltorzult és utódai már ezt a bűnre való hajlammal terhelt természetet öröklik.
Isten azonban Krisztus megváltói munkája által gondoskodott a helyreállítás
lehetőségéről. Ehhez azonban minden embernek szükséges
?víztől és lélektől" újonnan születni.
7. JÉZUS
KRISZTUS MEGVÁLTÓI MŰVE
Hisszük, hogy a Jézus Krisztus a tökéletes
isteni személy az Atya akaratának engedelmeskedve tökéletesen emberré lett.
Történelmi korban élt, megvalósítva a messiási ígéreteket. Mint ember is,
mindennek engedelmeskedett Istennek.
Megvalósította a szeretet törvényét;
szenvedett, bűnné és átokká lett, majd meghalt értünk. Harmadnapon feltámadott,
legyőzve a Sátánt, bűnt és a halált. Mennybe ment és az Atya mellett a
„kegyelem királyi székében" ül. Ő az egyetlen igaz közbenjáró.
8. A MEGTÉRÉS ÉS AZ
UJJÁSZÜLETÉS
Hisszük, hogy Isten azért küldte Jézus
Krisztust erre a földre, hogy az emberek megtérjenek és újjászületve elnyerjék
a „fiúság lelkét" és így Isten fiai legyenek. Amikor az ember megtér, a
Szentlélek segítségével rádöbben elveszett, bűnös állapotára, - ezt megbánja és
megvallja - és hittel elfogadja Jézust személyes megváltójául. Elfordul bűnös
életétől és odafordul Istenhez, melyet cselekedeteinek megváltozása bizonyít.
Isten ezt a szabad akarati döntést a bűnbocsánat békéjével és örömével
jutalmazza, s közben az Ige és a Szentlélek által egy egészen új élet születik.
A megtérés és az újonnan születés szorosan összetartozó dolgok.
9. A BEMERÍTÉS
Hisszük, hogy miután Jézus Krisztus maga
is bemerítkezett, a bemerítést mindenkori
tanítványaira bízta. A bemerítés az újjászületés jelképe, a Megváltóba vetett
hit szeretetből és engedelmességből fakadó gyümölcse, beiktatás a gyülekezet
tagjai sorába. Bemerítésben csak az részesülhet, akinek életében láthatók a
megtérés gyümölcsei, aki Krisztusba vetett hitéről nyíltan vallást tesz és a bemerítését
önként kérte. A bemerítést Jézus rendelése alapján - az Atyának, a Fiúnak és a
Szentléleknek nevében végezzük, az egész emberi test egyszeri vízbe való
merítésével.
10. AZ ÚRVACSORA
Hisszük, hogy az úrvacsorát Jézus, - engesztelő
halálának előestéjén, a zsidó páska ünnepen -
szerezte, azzal a céllal, hogy mi is ezt cselekedjük az ő emlékére.
Alkalomról-alkalomra hálával emlékezünk halálára, amíg visszatér. Az úrvacsora
jegyei, a kovásztalan kenyér és a bor - Krisztus megtört testének és kiontott
vérének jelképei. Benne kiábrázolódik Krisztussal és testvéreinkkel való
közösségünk. Az úrvacsorában azok részesülhetnek, akik újjászülettek és hitük
vallomására bemerítkeztek, de önmagukat őszinte
bűnbánattal megítélik, és hittel elfogadják Jézus bűnt eltörlő vérét.
(Önigazultak sohasem méltók!)
11. A KIENGESZTELÉS
Hisszük, hogy Isten szentsége és az
ember bűnössége miatt volt szükség a kiengesztelésre. Isten szentsége és
igazsága ugyanis nem hagyhatja a bűnt büntetés nélkül. A bűn jogosan váltja ki
Isten haragját. Isten azonban szeretet és a kegyelem Istene is. Jézus Krisztus engesztelő áldozatában együttműködik Isten igazsága
és kegyelme, haragja és szeretete. Így Jézus Krisztusban megbékült a világgal.
A kiengesztelést isten nem utólag rendelte el. A kezdetet és a véget ismerő
Isten már a világ teremtése előtt gondoskodott engesztelő áldozatról. Ezt
példázták az ószövetségi áldozatok is. De minden áldozat töredékes volt,
teljességre csak Jézus Krisztusban jutott. Az Ő halála a mi bűneink büntetése
volt. A kiengesztelés befejezett tény. A golgotai kereszten
"elvégeztetett".
12. A MEGIGAZULÁS
Hisszük, hogy a megigazulásban a bűnös
ember helyzete megváltozik. Isten átka alól kegyelmébe kerül. A megigazulás
több a bűnbocsánat elnyerésénél, több annál, hogy megszűnt az átok. Benne Isten
a bűnöst az igaz ember helyére állítja. A megigazulásban az istenfiúság teljes
méltósága kerül helyreállításra. A megigazulás forrása Istennek Jézus engesztelő áldozatából fakadó kegyelme. Tartalma pedig
Krisztus igazsága, melyet hit által fogadhat el az újjászületett ember.
13. A MEGSZENTELŐDÉS
Hisszük, hogy a szent Isten gyermekeinek
is el lehet és el kell jutnia szentség állapotára. Ide vezet a megszentelődés
útja. A szentség elkülönítést, odaszentelést s megtisztulás jelent. Isten Mózes
által szentelte fel a papságra Áron fiait a víz, olaj és a vér eszközeivel. Az
újszövetségben a hívőket a „szent papságra" szenteli fel Isten Krisztus
közbenjárása által, az Ige vizével, Jézus vérével és a Szentlélek olajával. Így
lesz az újszövetség népe ?királyi papság és szent
nép".
14. AZ ÜDVÖSSÉG
Hisszük, hogy az Úr Jézus Krisztus engesztelő halálával megszerezte az ember számára
az üdvösséget. A megtért, újjászületett ember Krisztusban megigazul és halad a
megszentelődés útján. Ezek együtt képezik a „kegyelmi állapotot". Ez az
üdvösségnek a földi életre vonatkozó része. Ebben a kegyelmi állapotban az
embernek meg kell maradni. Aki visszautasítja a kegyelmet, és engedetlenné
válik, az elveszítheti üdvösségét. Az üdvösség kizárólag Istentől ered, amit az
ember hittel elfogad és Istennek szentelt életével megtart. Az üdvösség az
ember életében az újjászületéssel indul és az örök életben teljesedik ki.
15. A SZENTLÉLEK
MUNKÁJA
Hisszük, hogy a Szentlélek isteni
személy, a Szentháromság Atyával és Fiúval egyenrangú tagja. A Szentírás Őt így
nevezi: - Isten Lelke, - Krisztus Lelke, - Szentlélek, - Vigasztalásnak Lelke,
- Ígéret Lelke, - Igazság Lelke, - Kegyelem Lelke, - Élet Lelke, - Fiúság Lelke.
Ezek a nevek lényét és munkáját hivatottak kifejezni csakúgy, mint jelképei.
(tűz, szél, víz, eső, pecsét, zálog, olaj, kenet, galamb,)
Jelenléte és munkája tapasztalható volt
a teremtésben és az ószövetségi korban is. Általános kitöltéséről jövendöltek
az ószövetség prófétái is. Kiáradása a Messiás eljöveteléhez kapcsolódik. Rajta
állandóan megnyugszik az Úrnak Lelke. Ő lesz, aki Szentlélekkel és tűzzel
keresztel. Jézus emberi létének minden mozzanatában
közösségben volt a Szentlélekkel, (fogantatása, születése, bemerítkezése, pusztai megkísértetése, szolgáltat,
keresztre feszítése, feltámadása).
Az újszövetségi gyülekezet korszakában a
Szentlélek végzi a világ meggyőzését a bűnről, az igazságról és az ítéletről, ő
az aki újjászülésben részt vesz, aki a hívőkben
lakozást vesz, aki tanít, vezet; aki a megszentelődés folyamatában végig
tevékenykedik, aki mindig Krisztust dicsőíti. Ő az aki
felruház mennyei erővel és képessé tesz a bizonyságtevés szolgálatára. Végül
ugyancsak a Szentlélek közreműködésével történik majd a feltámadás és az
elragadtatás.
16.
A SZENTLÉLEK-KERESZTSÉG
Hisszük, hogy Jézus Krisztus
mennybemenetele előtti szavaiban az „Atya ígéretének" beteljesedését azért
kapcsolta össze vízbe való bemerítés emlékével, mert a Szentlélek keresztség
ugyanúgy mély belső tartalommal és külső jelekkel bíró új korszakot nyit meg
életünkben, mint az újjászületés és a bemerítkezés.
Ez a két esemény azonban nem azonos,
egymástól mindig elkülöníthető.
Szentlélek keresztségben csak újjászületett
ember részesülhet. A Szentlélek keresztsége által a hívő ember „mennyei
erőt" kap a bizonyságtevő, szeretettel szolgáló életre. A Szentlélek
keresztséget természetfölötti jelenségek kísérik. Ezek az eseményhez szorosan
hozzátartozó jelek, - de nem azonosak az eseménnyel! - (nyelveken szólás,
túláradó öröm, Jézus ujjongó dicsőítése, imádata,
Isten mentő szeretetének túláradása.)
Hisszük, hogy a Szentlélekkel való
betöltekezés a hívő ember életében nem korlátozódik csupán egyetlen eseményre.
Benne meg lehet újulni s folytonosan beteljesedni. Hisszük, hogy a Szentlélek
keresztség eseménye nem zárult le az apostolok korával, hanem napjainkban is
részesülhet benne minden újjászületett hívő lélek. Hittel kell kérni és
engedelmességgel elfogadni.
Hisszük,
hogy a Szentlélek keresztségéhez ma is ugyanazok a kísérő jelek tartoznak, mint
az apostoli korban. Az ilyenkor tapasztalható lelki állapot hitből faladó,
engedelmes átadás és nem eksztázis!
17. A SZENTLÉLEK
GYÜMÖLCSE ÉS AJÁNDÉKAI
Hisszük, hogy a Szentlélek jelenléte és
uralma a hívő ember életében - a megszentelődés folyamatában - szükségszerűen
megtermi a „Lélek gyümölcsét".
Hisszük, hogy a Szentlélek ma is
megajándékozza Isten gyermekeit kegyelemből fakadó lelki ajándékokkal. Ezekkel
az eszközökkel biztosítja a gyülekezet szolgálatához szükséges természetfölötti
hatalmat. Az ajándékok soha sem öncélúak, és nem tévesztendők össze az
ajándékozóval. Haszonra adatnak, a gyülekezet építésére, az ismeret ajándékai,
(bölcsesség beszéde, tudomány beszéde és a lelkek megkülönböztetésének
képessége), a cselekvés ajándékai, (a hit, a csodatevő erő és a gyógyítás), és
természetfeletti beszéd, (a prófétálás, a nyelvek nemei és a nyelvek
magyarázása). Hisszük, hogy a Szentlélek ad - ezeken kívül is - más, a
szolgálat végzéséhez szükséges ajándékokat, pl:
buzdítás, segítés, vezetés stb.
Az ajándékoknak a megajándékozott
személy sohasem kizárólagos tulajdonosa, csak sáfára.
A gyülekezet építésére a Szentlélek
szolgálattevőket is ajándékoz a gyülekezetnek, (apostolokat, prófétákat,
evangélistákat, pásztorokat és tanítókat). Ezeknek a szolgálatoknak a
gyülekezetben az igei zsinórmérték szerint szeretetben, a Lélek egységében, ?ékesen és jó rendben" kell végbemenniük.
18. A GYÜLEKEZET
Hisszük, hogy már az ószövetségi korban
Isten azért hívta ki és választotta el magának Izráelt, hogy egy olyan közösség
legyen, aki Őt képviseli ezen a földön és neki szolgál. Miután a zsidók nem
töltötték be Isten akaratát és megvetették a „szegletkövet", Krisztus életének
feláldozásával olyan gyülekezett hívott elő, mely betölti Isten szándékát.
Azokból az emberekből áll, akiket Isten abból a célból hívott ki a világból,
hogy elfogadják Jézus Krisztust, az élő Istennek Fiát, őt uruknak vallják
szóval és szeretettel szolgáló élettel, hirdessék és kövessék az üdvözítő
akaratát.
A gyülekezet fogalma a görög
„eklézsia" szóból ered. Tartalmát az újszövetségben előforduló jelképekből
érthetjük meg. A gyülekezet „Krisztus teste”, melynek feje maga Jézus. Nem
szervezkedés, hanem Jézusban élő, fejlődő, gyümölcsöző egységes szervezet.
Krisztus testét a Szentlélek élteti. A gyülekezet „Isten temploma",
„épülete", melynek „sarokköve" és alapja Jézus Krisztus.
A gyülekezet Jézus Krisztus
?menyasszonya". Közte és Krisztus között a legmagasabb rendű
egybeszerkesztő szeretet munkálkodik. Krisztus gyülekezetét azok a tagok
képezik, akik újjászülettek, bemerítkeztek és Benne
élnek. A gyülekezet feladata az evangélium hirdetése, a „só", a
„világosság" és a „hegyen épített város" szolgálatának ellátása ezen
a világon. A gyülekezet életének, szolgálatának rendje a Szentlélek vezetésével
alakult ki az apostoli korban. A különféle szolgálattevők között (apostol,
próféta, pásztor, vén, diakónus, evangélista, tanító, stb.) összetartó kapocs a
Szentlélek által adott szeretet, kölcsönös tiszteletadás és szolgálatkészség.
Ahol ez a bibliai rend megvalósul, ott élet és Isten szerinti növekedés van.
19. A „HÉT ELSŐ NAPJA"
Hisszük, hogy Isten lelkünket és
testünket úgy alkotta meg, hogy szüksége van rendszeresen visszatérő
nyugalomra, felüdülésre. Ekkor időnk javát igetanulmányozásra,
istentiszteleteken való részvételre, imádságra, a közösség gyakorlására, a
testvéri szeretet ápolására szenteljük. Ezen a napon a köznapi fáradságos
tevékenységtől tartózkodunk. A nyugalomnapot - az Úr Jézus Krisztus
feltámadására emlékezve, és az apostoli gyülekezetek gyakorlatát követve - a
„hét első napján", Vasárnap ünnepeljük.
20. A HÁZASSÁG ÉS A CSALÁD
Hisszük, hogy a házasságot Isten
szerezte, megáldotta és célját meghatározta. A házasság természetes életforma,
bensőséges életközösség, mely egész életre szól. A házasság szent, amely az
Isten akarata szerinti életben nyilvánul meg. Alapja a kölcsönös szeretet,
melynek lényege az adás. A „felemás igát" az Ige tiltja, de a hívők
házasélete is megromolhat: - ez bűn. A megoldás ilyen esetben nem az elválás,
hanem a megbékülés, a bocsánatkérés, a bűnbánat és a megbocsátás. Az elválást -
házasságtörés esetét kivéve - Isten Igéje alapján megengedhetetlennek tartjuk.
Hisszük, hogy a házasságban Isten áldása a gyermek. A szülők és a gyermekek
együtt alkotják a családot. Isten az általa felállított rend gyakorlásától
tette függővé a család jó légkörét és boldogságát. A család lelki közösségének
egyik mély forrása a családi áhítat. Valódi hívő nevelés színhelye az ilyen
otthon.
21. A VÉGSŐ DOLGOK
21.1. A halál
Hisszük, hogy a halál a bűn látható
következménye, mely minden emberre egyformán érvényes: az utolsó ellenség, akit
Isten eltöröl. Jézus Krisztus váltsághalála és feltámadása által megtörte
uralmát és megnyitotta az élet kapuját minden ember számára. A halál a lélek
eltávozása a testből, amikor az ember átlép a látható világból a láthatatlanba.
A megváltottak számára csak kapu az örök életre vezető úton. A halál és a
feltámadás közötti időszak állapotát a az Ige
„alvásnak", várakozásnak, „megnyugvásnak" nevezi. Ez egy átmeneti
állapot az örök élet vagy örök kárhozat felé. Ebben az állapotban az ember
sorsának változtatására már nincs lehetőség.
21.2. A FELTÁMADÁS
Már az ószövetség emberei is hittek
abban, hogy Isten szentje, a Messiás alászáll a Seolba
és megszabadítja a szenteket onnan. A zsidók is hittek (a sadduceusok
kivételével) az utolsó napon történő feltámadásban. Jézus Krisztus maga hozta el
a feltámadás és az örök élet reménységének valóságát. Bebizonyítva ezt a hitet
azzal, hogy feltámadt a halálból. Aki tehát Krisztusban van, élő hite által,
már ebben az életben átment a halálból az életre. Hisszük azt, hogy amikor az
ember megbékül Istennel, akkor szelleme megelevenedik (feltámad az új életre).
Örök üdvösségünk a test megváltásával, azaz annak feltámadásával és
megdicsőülésével lesz teljes. Hiszünk az első és a második feltámadásban. Az
első feltámadásban a megváltott lelkeknek lesz részük. A második feltámadás
Krisztus ezer éves „béke-országlása" után következik, mely során minden
emberi élet megelevenedik.
21.3. Az Úr Jézus második eljövetele
Az Ige tanítása alapján hisszük, hogy az
Úr Jézus ismét el fog jönni. A róla szóló tanítás nemcsak az apostoli
gyülekezet reménysége volt, hanem a miénk is. Eljövetele személyes lesz,
mindenki által látható és tapasztalható.
Ez a nap a küszöbön áll, de pontos
idejét nem tudjuk. Hisszük, hogy eljövetele két fázisból áll. Először a levegő égbe jön el és ekkor történik meg az első feltámadás,
ill. az elragadtatás. Ekkor a ?menyasszony nép"
egyesül a vőlegénnyel és kezdetét veszi a „bárány menyegzője". Ekkor a
földön nagy nyomorúság lesz, aminek Krisztus nyilvános eljövetele vet véget.
Ekkor megjelenik Ő az Ő „szentjeivel" és a mennyei seregekkel együtt, és
kezdetét veszi Krisztus - ezer esztendeig tartó - béke országlása. Ezt az
időszakot zárja le a második feltámadás és az utolsó ítélet.
21.4. A MEGVÁLTOTTAK ÉS
A GONOSZOK SORSA
Hisszük, hogy miután Isten az ő házanépét megítélte, vele örök közösségre jutunk, és az Ő
dicsőségében élnek. Ez a jutalom a menny, a „paradicsom", az „Atya
háza", a „szent város", a mennyei Jeruzsálem. Itt az Isten és a
Bárány dicsősége ragyog, teljes ismeretben, megnyugvásban, örömben,
szolgálatban, és Krisztussal való közösségben lesz részünk. Hisszük, hogy
amilyen végtelen Isten a szeretetben, a kegyelemben és a megbocsátásban a
hozzátérő ember felé, olyan kemény az Ő igazsága a kegyelmet visszautasítók
ítéletében. Ahogyan az Istennel együtt lakozás jelenti az örök életet, úgy az
Istentől örökre eltaszítottság jelenti a kárhozatot. A pokol egyszerre hely is
és állapot is, ahol az eljátszott üdvösség és bűntudat örökös gyötrelme
állandósul. Végül a Sátán és szövetségesei is elnyerik végső büntetésüket.
21.5. „ÚJ ÉG ÉS
ÚJ FÖLD"
Hisszük, hogy a „világtörténelem"
lezárását az új ég és az új föld megjelenése jelenti, amelyben Krisztus átadja
az országot Istennek, hogy az Ő szeretete uralkodjék mindörökké - Ámen!