Az Evangéliumi Pünkösdi Közösség történelme
A kezdetek
Az Evangéliumi Pünkösdi Közösség a - világméretben
mintegy 500 millió tagot számláló - pünkösdi-karizmatikus mozgalomhoz tartozik.
Teológiailag a metodizmus és
a 19. századi ébredési-szentségi mozgalmak hatása voltak a legjelentősebbek a
pünkösdi mozgalom kialakulásában.
1900-ban az Egyesült Államokban egy fiatal methodista lelkész, Charles F. Parham
különös figyelemmel olvasta az Apostolok cselekedeteit és a páli leveleket.
Amikor összehasonlította saját szolgálatát az apostolokéval, megdöbbenten
kérdezte önmagától: „Hol vannak a csodák, a gyógyítások?" Megállapította,
hogy az őskeresztyének életének valami titka volt, amit sem ő, sem egyháza nem
ismer. E titok felkutatására bibliaiskolát nyitott önként jelentkezők számára Kansas állambeli Topekában. Parham ismerte az ébredési mozgalmak második áldását, a
„megszentelődést", melynek lényege mindig a Szentlélekkel való találkozás
volt. Éppen ezért e találkozás központi eseménye, a Szentlélek-keresztség félreérthetelen bizonyítéka után kutatott. A hallgatók a
Cselekedetek könyvét tanulmányozták, és egymástól függetlenül felismerték, hogy
a Szentlélek-keresztség keresett bizonyítéka a nyelveken szólás. Felfedezték,
hogy a Szentlélekkel való beteljesedés 5 bibliai esetének leírása közül
hárommal közvetlenül, kettőnél pedig közvetve bizonyítható. Elhatározták, hogy másnap reggeltől estig imádkozni
fognak a Lélek kiáradásáért. A következő napon így cselekedtek, és este egy Agnes N. Ozman nevű lány arra kérte
Parham-et, hogy kézrátétellel imádkozzék érte. Az
engedett a kérésnek, és a leány elkezdett folyékonyan beszélni nyelveken, amit
nem értettek. Ez az 1900. év szilveszterének estéjén történt, néhány napon
belül többen nyertek Szentlélek-keresztséget.
Parham tanítvány W.J. Seymour színes bőrű lelkész, Los Angelesben a Szentlélek
kitöltetéséről beszélt egy kis templomban, s szolgálata után egy asszony saját
házába hívta meg prédikálni. Itt három nap múlva, 1906
április 9-én a hallgatók az igehirdetés alatt megteltek Szentlélekkel,
nyelveken imádkoztak és énekeltek.
Az Azusa Street 312 szám
alatti épület lett a pünkösdi mozgalom leghíresebb helye. Az ébredés több mint
3 éve alatt nyagyon sokan részesedtek itt a
Szentlélek kiáradásának kegyelmében. Amerikán kívül, egymástól függetlenül,
több más helyen is fellángolt a pünkösdi tűz a világon, az örmény
presbiteriánus egyházban, Indiában, Chilében a methodista
egyházon belül indult pünkösdi ébredés W.C. Hoever lelkész közreműködésével.
Az Evangéliumi Pünkösdi Közösség megalakulása Magyarországon
Magyarországon a pünkösdi mozgalom előfutárai az első
világháborúból hazatérő hadifoglyok és az Amerikából visszajött emigránsok
voltak. Az első világháborúban foglyul esett magyar katonák közül néhányan
Szentlélekkel megáldott hívőkkel találkoztak fogságuk alatt. Így a mórichidai Sipos István is, aki bemerítkezett
és Szentlélek-keresztséget nyert hívőként tért haza az orosz hadifogságból
1918-ban. Sipos Istvánnak már a harctéren jó ismerőse volt a budapesti Sebestyén
István, ő idehaza az Élő Isten gyülekezetének a tagja volt hazatérése után
Budapesten mindaddig, amíg Mihók Imrével nem találkozott. Ettől kezdve - 1926
nyarától - az ő budapesti lakása (Üllői út III.) pünkösdiek gyülekező helyévé
lett. Ugyanakkor orosz hadifogságból tért haza megtért emberként 1919-ben
Horváth János viszneki lakos.
Az Amerikába kivándorolt magyarok közül elég sokan az
amerikai pünkösdi ébredéssel is kapcsolatba kerültek, megtértek, és többen most
már azért jöttek haza, hogy hirdessék a pünkösdi tanítást, a
Szentlélek-keresztségről szóló evangéliumot. Szalai József és neje a Somogy
megyei Darány községbe tért vissza 1921-ben, miután Amerikában 1919-ben a
pünkösdi közösség tagjai lettek. A hazatérő Szalai házaspárt sok rokon és
ismerős meglátogatta. Beszélgetésük fő témája a Szentlelket adományozó Isten
megtérésre hívó evangéliuma. Ezt mindig többen szerették volna hallani, így
alakultak ki a rendszeres összejövetelek Darányban. Az istentiszteleteket nagy
lelki megmozdulás és áldás követte. Az első bemerítés alkalmával 26 fő merítkezett be. 1926-ban Darányban épült fel az első
magyarországi pünkösdi imaház. A darányi gyülekezetet később a hazai úttörő
pünkösdi prédikátorok szinte kivétel nélkül felkeresték és hosszabb-rövidebb
ideig többször is munkálkodtak ott.
A szervezett pünkösdi misszió megindulását
Magyarországon Mihók Imre bakonykörnyéki munkálkodása
készítette elő. Mihók Imre bakonycsernyei származású
volt, mint kivándorolt magyar, Amerikában ő is kapcsolatba került a
pünkösdiekkel. Megtérése után Detroitból jött haza feleségével együtt. 1926
tavaszán érkeztek meg Bakonycsernyére. Rokonaik és a baptista ismerősök körében
beszélgettek a Szentlélek-keresztség szükségességéről, annak jeleiről és saját
élményeikről. Az első összejöveteli alkalom 1926 húsvétjának második napján
volt. Napok alatt elterjedt a környéken a híre Mihók Imre Isten különös
erejével megáldott munkálkodásának. 1926-ban mindössze néhány hónapot töltött
el Mihók testvér Magyarországon, de ezen rövid idő
alatt sok helyen megfordult. Munkálkodásának eredményességét az is bizonyítja,
hogy a magyar pünkösdi mozgalom későbbi vezető egyéniségei közül többen az ő
rajta keresztül nyert áldás segítségével lettek Isten alkalmas eszközei a
pünkösdi üzenet hirdetésére. Az első pünkösdi gyülekezetek életét Isten különös
módon megáldotta, egyre jobban gyarapodtak mind létszámban, mind csodálatos
élmények megtapasztalásában - alig történt meg, hogy a gyülekezet imádkozó
köréből egy beteg ne egészségesen távozott volna. A pünkösdi hitelvek
terjesztését Mihók Imre jelentős irodalmi tevékenységével szolgálta, traktátusai egymásután jelentek meg. Mihók Imréről kapott
információ alapján kapcsolódott be a magyar pünkösdi munkába Rároha F. Dávid. A Rároha
házaspár 1927. augusztus 28-án érkezett Amerikából Magyarországra. Rároháék nyomdát vásároltak és öthetente adták ki a magyar
pünkösdi mozgalom első lapját az Apostoli Hitet. Gyülekezeteket látogattak és
alapítottak, átvették a budapesti gyülekezet vezetését. Fő feladatuk lett a
magyarországi pünkösdi gyülekezetek egyházi egységének megteremtése. Az első
pünkösdi egyház szervezet neve: "Magyarországi Istengyülekezetek".
A Magyarországi Istengyülekezetek alakuló
konferenciája 1928. február 5-től február 9-ig tartott, Kispesten a Villany
utca 6. szám alatti központi imateremben. A jegyzőkönyv megállapítása szerint
az alapszabályokat összesen 8 gyülekezet fogadta el. Kispest, Cegléd,
Bakonycsernye, Bakonytamási, Darány, Csetény, Öskü és Somogy (Baranya megyében)
egy évre szólóan választották meg a tisztségviselőket. A lezajlott választás
eredményeképpen Rároha F. Dávid elnök lett. Az
1928-as alakuló konferencia után Rároháék már nem
csupán eszmei irányítói, hanem demokratikusan megválasztott elöljárói is a
magyar pünkösdi mozgalomnak. Az évente rendezett konferenciákon újabb
gyülekezetek csatlakoztak a szövetséghez, így 1929-ben tizenöt, 1930-ban húsz,
az V. Konferencián 1932-ben, amikor a szövetség nevét "Isten Gyülekezetei
Szövetsége Magyarországon"-ra változtatták, már
70 gyülekezetet foglalt magában az egyházi szervezet. 1932-től Siroky István, Tomi József, Fábián József voltak a vezetői
a magyarországi pünkösdi mozgalomnak hosszú évekig.
Már a harmincas években szociális intézményei voltak a
pünkösdi közösségnek, ahol gondoskodtak az idősekről és az árvákról, ezeket a
szocializmus ideje alatt fel kellett "ajánlani" az államnak.
1939. december 2-án adták ki a magyar királyi
belügyminiszter 363.500/1939. VII.a. számú rendeletét "A honvédelem érdekeit veszélyeztető
szekták működésének megszüntetése" tárgyában. Több más kisegyházzal együtt
a pünkösdi gyülekezetek istentiszteleteit is betiltották ekkor, ettől kezdve a
második világháború végéig az Evangélikus, Baptista és Metodista Egyházak
védelme alatt működtek a pünkösdi gyülekezetek.
Ennek az időszaknak a következményeként a háború után
több denominációban működtek tovább a pünkösdi
gyülekezetek (Evangéliumi Pünkösdi Egyház, Evangéliumi Keresztyén Gyülekezetek,
Őskeresztény Felekezet). 1962-ben az Evangéliumi Pünkösdi Egyház és az
Evangéliumi Keresztyének nevű pünkösdi felekezetek egyesüléséből jött létre az
Evangéliumi Pünkösdi Közösség. Az Őskeresztyén Felekezet önálló egyházként
működik tovább.
Az Evangéliumi Pünkösdi Közösség 1967-től a
Szabadegyházak Tanácsa Lelkészképző Intézetében képezte lelkészeit, illetve
1992-től az Evangéliumi Pünkösdi Közösség Bibliai Főiskoláján. 1985 nyarától
Dunaharasztiban, később pedig Budapesten a Cserkesz utcában is rehabilitációs
intézetet működtet a pünkösdi közösség. 1987. október 31-én nyitotta meg a
Közösség Szeretetotthonát Kadarkúton idősek gondozására. A rendszerváltozás
adta lehetőséget felhasználva az elsők között nyitottak általános iskolákat az
Evangéliumi Pünkösdi Közösség gyülekezetei. 1995-ben megalakul az Evangéliumi
Szabadegyházak Szövetsége, amelynek alapító tagja az Evangéliumi Pünkösdi
Közösség.